Tsjekkisk lærer gir stemme til norske klasserom
- Gert Olsen
- 28. nov.
- 4 min lesing
Marcela Kvello debuterer med «Orden og atferd» – 31 dikt som løfter frem historiene bak pultene på videregående skole.
Det startet under en heldagsprøve i matematikk. Marcela Kvello satt vakt i et klasserom fylt med stressede elever, og begynte å tenke på alle de ulike skjebnene og drømmene som møttes mellom fire vegger. Det første diktet i «Orden og atferd» ble til der og da – midt i eksamensstresset.
Nå er diktsamlingen utgitt på Lyrikkforlaget, og 40-åringen fra Levanger håper den kan gi leserne et nytt blikk på hva som egentlig foregår i et norsk klasserom.
Fra Tsjekkia til norsk lyrikk
Marcela Kvello kom til Norge i 2009, drevet av kjærlighet. I dag er hun lærer i engelsk og tysk på Levanger videregående skole, mor til to aktive barn, og debuterer altså som dikter – på et språk som ikke er hennes morsmål.
− Å skrive poesi på norsk var helt nytt for meg. Men det gir meg kanskje en unik mulighet til å se ordene med et annet blikk og leke med dem på en ny måte, forklarer hun.
For Kvello er ikke skriving noe nytt. Hun har tidligere bidratt med eventyr i to tsjekkiske barnebøker som støttet barn med funksjonshemming, hvor barna selv var helter i historiene. Hun driver også en «blogg» på Facebook hvor hun skriver humoristiske innlegg om livet i Norge for et tsjekkisk publikum. Men lyrikk på norsk? Det var et helt annet prosjekt.
Tretti elever og én lærer
Tittelen «Orden og atferd» viser til karakterene elevene får – ikke bare i fagene, men også i nettopp orden og atferd. Kvello mener dette peker på noe vesentlig: I et gjennomsnittlig norsk klasserom sitter det gjerne 30 elever pluss én lærer, og alle har sine egne liv og hendelser som påvirker hvem de er og hvordan de oppfører seg.
− Det kan føles som en umulig oppgave å vurdere noe vi ikke alltid ser bakgrunnen for, sier hun.
Diktene hennes starter gjerne med «Til deg» – en formulering hun falt for etter det første diktet. Da hun publiserte noen av tekstene på Instagram, fikk de oppmerksomhet, og det motiverte henne til å fortsette. Målet ble konkret: Hvis hun klarte å skrive 30 dikt og lage et helt klasserom, skulle hun prøve å få dem publisert.
Mellom fiksjon og virkelighet
Kvello får ofte spørsmål om diktene handler om konkrete elever. De fleste gjør ikke det, forklarer hun. Det er heller en samlet erfaring etter mange år i yrket – mange småbiter og observasjoner fra skolelivet. Men noen få dikt er skrevet til konkrete personer.
Ett av dem er «22. juli», skrevet direkte til en elev som skulle starte på skolen, men som aldri kom tilbake fra Utøya. I flere andre dikt løfter hun frem elevene som er nye i Norge og som prøver å finne sin plass i samfunnet.
− Som innvandrer selv vet jeg hvor utfordrende det kan være å bli en del av gjengen, og det gir meg et ekstra blikk for deres situasjon, sier Kvello.
Livet bak karakterene
Hovedbudskapet i «Orden og atferd» er at vi – både som lærere og som medmennesker – må prøve å forstå hva som gjemmer seg i sekkene vi har med oss i livet, og hvordan denne bagasjen påvirker alt vi gjør.
Her møter vi eleven som teller regndråper i stedet for å løse mattestykker, ungdommen som savner et land som ikke finnes på kartet, og læreren som nesten gir opp – men som holder ut.
− Kanskje kan vi da også vise litt mer forståelse i møte med hverandre, sier Kvello.
Forfatter Asbjørn Stenmark, selv lektor, roser diktsamlingen: «Med en sjelden evne til å lytte og løfte frem det som ofte forblir usagt, skriver Marcela Kvello dikt som både er rørende, humoristiske og fulle av varme. Diktene i Orden og atferd er direkte og tydelige. De minner oss om hvor mye som står på spill – hver dag, i et klasserom nær deg.»
For alle som har gått på skole
Som debutant vet Kvello at poesi ikke er det som selges mest i Norge. Likevel håper hun folk vil innse potensialet i kortformen – at en såpass kort tekst kan fortelle så mye og vekke så mange følelser og minner.
− I den tiden vi lever i akkurat nå, kan kanskje dikt være akkurat det man trenger for å komme seg gjennom dagen, sier hun.
Boken passer for alle som noen gang har vært på skolen – og det gjelder de fleste av oss. For de eldre kan det være fint å mimre over gamledager, for de unge kan det være en bekreftelse på at de ikke er alene og at det finnes noen som ser dem.
Kvello fortsetter å skrive poesi, men drømmer også om å utvide repertoaret. Hun er nå midt i et skrivekurs og håper å få tips til å skrive noveller. Om hun fortsetter med skolen som tema eller fokuserer på noe annet, er hun ikke helt sikker på enda.
Men én ting er sikkert: Med «Orden og atferd» har hun allerede gitt stemme til de mange historiene som gjemmer seg bak pultene i norske klasserom.








Kommentarer